Morgan historie

Klassieke icoon in autoland

Morgan is de oudste nog puur Britse autoproducent. Het is bovendien een merk met een klassieke glans en een respectabele staat van dienst. De naam is vanouds verbonden met een producent die eerlijk handwerk en vakmanschap voorop stelt bij de ontwikkeling en de bouw van zijn modellen.

H.F.S. Morgan, de oprichter van het bedrijf, showde zijn eerste creatie in 1910 tijdens de toenmalige Olympia Auto Show. Het was de eerste van een serie fameuze, sportieve driewielers. Morgan had het éénpersoons voertuig gebouwd in zijn garage in Malvern Link op basis van een ontwerp van sir John Black. Een jaar later kwam een tweezitsversie en die viel duidelijk in de smaak gezien een fors aantal orders, onder meer van het Londense warenhuis Harrods. De serieproductie kwam op gang en dat leidde tot de oprichting in 1912 van de Morgan Motor Company ltd. De fabriek was officieel een feit.
Met de driewielers timmerde Morgan in de beginjaren flink aan de weg.

In 1913 schitterde de Runabout als snelste en betrouwbaarste lichte sportauto in wedstrijden en hillclimbs. Er is in die beginperiode van deze driewieler tevens een vierpersoonsversie gebouwd, die na de Eerste Wereldoorlog in behoorlijke aantallen is verkocht als Family Runabout.

Midden jaren 50 is men gestopt met het produceren van 3Wheelers, maar sinds 2012 staat de huidige 3Wheeler weer in de showroom en dit unieke model blijkt een schot in de roos.

Vierwieler

De eerste Morgan met vier wielen, de Four Four met een 1,0 liter viercilindermotor van 42 pk, werd getoond in 1936 tijdens autoshows in Londen en Parijs. De naam ‘Four Four’ staat voor vier wielen en vier cilinders. Het is de stamvader van de huidige modellen. De oervorm is in hoofdlijnen bewaard gebleven.

De techniek is met de tijd meegegaan. De op gewichtsbesparing gerichte constructie van chassis en carrosserie is in al die jaren gehandhaafd en staat nog steeds garant voor zeer goede prestaties. De basis is een solide stalen chassis waaraan wielophanging, motor, aandrijflijn en de zo kenmerkende roadster-carrosserie zijn bevestigd. Deze carrosserie is het resultaat van puur vakwerk, zoals die alleen door ambachtelijke koetsenbouwers wordt beheerst. De plaatdelen, waarvan de meeste van aluminium, zijn bevestigd aan een skelet van essenhout.
In 1950 is de Plus 4 uitgebracht als opvolger van de 4/4. De viercilindermotor van 2,0 liter was afkomstig van Vanquard en leverde 68 pk. Peter Morgan, de zoon van de oprichter, won hiermee in de RAC-rally’s van 1951 en 1952. De flat nose radiator verdween in 1954 achter een bolle chromen grille, precies zoals bij de Morgans vandaag de dag nog steeds het geval is. Bovendien zorgde een 90 pk sterke Triumph TR2 motor voor flink hogere prestaties.

Plus 8 en Aero8

De eerste Plus 8 met een Rover V8-motor dateert van 1968. In 2003 is het 35-jarig jubileum van dit model luister bijgezet met een speciale 35th Anniversary uitvoering die in een gelimiteerd aantal is gebouwd, voorzien van de beproefde Rover V8 die nu 3,9 liter meet en 190 pk levert.

Sinds het derde kwartaal van 2004 is de iconische Plus 8 opgevolgd door de Morgan Roadster met indrukwekkende V6 motor. Een waardige opvolger van de Plus 8 met zelfs nog meer motorvermogen, een betere balans door een betere plaatsing van de motor en derhalve in zijn totaliteit betere prestaties. Inmiddels is de Roadster voorzien van een 3.7 V6 motor met maar liefst 280 pk!

Sinds 2012 is de Plus 8 benaming weer opgenomen in het leveringsprogramma. De huidige Plus 8 is gebaseerd op het chassis van de Aero8 en beschikt over dezelfde aandrijflijn, wat betekent dat deze een 367 pk sterke 4.8 V8 motor heeft die gekoppeld is aan een 6 traps automaat of een handgeschakelde versnellingsbak.

De jongste achtcilinder Morgan in het gamma is de in 2000 geïntroduceerde Aero8. De auto heeft een opvallend gestroomlijnde carrosserie, waarvan de vorm is ontleend aan circuitgebruik. Daarnaast zorgt deze vorm voor een extreem lage luchtweerstand. De 4,4 litermotor stamt van BMW. Hij levert 330 pk. In 2010 is Morgan gestopt met de productie van de Aero8. Vanaf dat moment biedt men de Aero Range aan als Coupé of SuperSports targa versie. 2015 is het laatste jaar waarin deze twee modellen gebouwd worden. Vanaf 2016 levert Morgan weer een volledig open variant van de Aero Range met de naam Aero8.

Morgan houdt in de toekomst vast aan zijn weg van evolutie. De oervorm blijft bewaard en de productie met een flink aandeel in handwerk en vakmanschap blijft de icoon van het merk.